Suomalaisen Viskin Päivän jälkitunnelmissa

Viskin Ystävien Seuran 8-vuotissyntymäpäivää vietettiin lauantaina 23.5.2020. Samalla juhlittiin Suomalaisen Viskin Päivää nyt jo seitsemättä kertaa. VYS ja suomalaiset tislaamot julistivat VYS:n syntymäpäivän Suomalaisen Viskin Päiväksi vuonna 2014 ja siitä lähtien suomalaisen viskin kunniaksi on nostettu maljaa aina toukokuun 23. päivä tai sen sopivassa läheisyydessä olevana lauantaina.

Vuoden 2020 Suomalaisen Viskin Päivä jää varmasti mieleemme monessakin mielessä. Perinteinen VYS-perheen kokoontuminen ei luonnollisesti ollut mahdollista, mutta jotain oli tilalle keksittävä. Syntyi virtuaalinen SVP-juhla, joka toteutettiin VYS:n suljetussa, vain jäsenille tarkoitetussa Facebook-ryhmässä. Pienistä teknisistä haasteista huolimatta pääsimme matkaamaan virtuaalisesti ympäri Suomen suomalaisten tislaamojen vieraina ja kuulemaan tislaamojen uusimmat kuulumiset.

Syntymäpäivän kunniaksi maanantaina 18.5. julkaistiin VYS:n seitsemäs vuosipullote, joka tänä vuonna tehtiin yhdessä Kyrö Distillery Companyn kanssa, ja joka kantaa nimeä KYRÖ x VYS. Kyseessä on savuisesta riihirukiista valmistettu tynnyrivahva viski. Vuosipullote herätti valtavasti kiinnostusta ja 300 pullon erä myytiinkin loppuun Alkon verkkokaupasta noin kymmenessä minuutissa. Tämä vaikuttaa olevan trendi erilaisissa VYS -tuotteissa COVID-aikana - Kiinnostus on kovaa!

Suomalaisen Viskin Päivänä palkittiin VYS:n standaarilla seuran ja suomalaisen viskikulttuurin eteen tehdystä työstä seuran kolme edellistä puheenjohtajaa Jaakko Salo, Veera Salo ja Maija Karppinen. Jokainen heistä on antanut merkittävän panoksensa ja omalla persoonallaan johdattanut seuraamme kohti sitä erinomaista tilaa, josta tänään saamme nauttia. Muistoesineet tullaan jakamaan seuraavassa SVP-juhlassa, joka toivottavasti päästään järjestämään vielä tämän syksyn aikana. Esitän vielä kerran henkilökohtaiset kiitokseni tälle huikealle kolmikolle!

VYS:n toiminta jatkuu koko kesän aktiivisena. Erilaiset live-lähetykset jatkuvat suljetussa Facebook-ryhmässä. Tämän lisäksi kesä-, heinä- ja elokuun aikana tultaneen järjestämään yhteensä jopa kaksitoista virtuaalitastingia. Virtuaalitastingien nopea loppuunmyyminen on herättänyt jäsenistössä kiivasta keskustelua. Jatkossa VYS:n tastingit tulevat myyntiin vain ja ainoastaan sunnuntaisin klo 18:00. Tällä järjestelyllä pyrimme kaikkien jäsenten osalta mahdollisimman tasapuoliseen mahdollisuuteen saada paikka näissä halutuissa tilaisuuksissa. Samalla sunnuntaisin julkaistaan viikkokirje, jossa seuraavan viikon virtuaaliset tapahtumat on listattu yhteen viestiin. Viikkokirje pitää sisällään myös listauksen Alkoon tulleista kannatusjäsentemme uutuuksista.

Viime viikon aikana saitte tärkeää postia niin perinteisessä, kuin sähköisessä muodossa. Perinteistä postia edusti seuran vuosiesite. Sähköpostissa teille saapui vuoden 2020 jäsenmaksu. Mikäli toinen tai molemmat teiltä puuttuvat, on jäsenrekisterissämme väärät yhteystiedot ja suosittelen ottamaan yhteyttä jasenasiat@viskinystavienseura.fi.

Kesäkuussa pandemiasta johtuvat rajoitukset höllentyvät, mikä on erityisesti yhteistyökumppaniemme ja kannatusjäsentemme kannalta loistava asia. Muistetaan kukin kannattaa paikallista yhteistyökumppaniamme ja nauttia jälleen jaloista juomista, mutta korostetun vastuullisesti turvallisuussuosituksia noudattaen.

Toivotan teille kaikille aurinkoista alkukesää ja nautinnollisia hetkiä hyvien viskien parissa.

Terveydeksi!