Kohti poikkeusolojen vappua

Onpahan ollut erikoinen kevät! COVID19-epidemian johdosta arkemme on muuttunut käytännössä kaikilla osa-alueilla. Monet meistä ovat joko lomautettuina tai elävät lomautusuhan alla. Osalla taas työkuorma on moninkertaistunut aiempaan nähden. Kotimme ovat muuttuneet yhdistelmäksi konttoria, luokkahuonetta, ja päiväkotipaikkaa. Ostoksilla käydään öisin, sosiaalisia kontakteja vältellään. Yritä siinä sitten viskiä nauttia…

VYS-perheenjäseniä koetellaan myös monin tavoin. Yhteistyökumppaniravintolamme ovat joutuneet lukitsemaan ovensa, ja kannatusjäsentemme taloudelliset näkymät ovat epävarmat. Tämän lisäksi me jäsenet jäämme paitsi siitä yhteisöllisyyden tunteesta, joka parhaimmillaan hohtaa lämpöä tasting-tapahtumissamme. Hyvän viskin ohella tietenkin.

Charles Darwinin sanoin ”Vastoinkäymisistä eivät selviä vahvimmat ja älykkäimmät, vaan ne, jotka sopeutuvat parhaiten muutokseen.” VYS:n uusi hallitus on johdollani pohtinut kuumeisesti miten VYS sopeutuu tähän muutokseen. Pelkkä epidemian ohi menemisen odottaminen ei ole vaihtoehto. Mitä sitten olemme saaneet aikaiseksi? VYS:n läsnäoloa sosiaalisessa mediassa on vahvistettu merkittävästi. Yhtenä ilmentymänä tästä on joka kuukausi ilmestyvä puheenjohtajan blogi, joista ensimmäistä juuri luet. Vain jäsenille tarkoitetussa Facebook-ryhmässä aloitetut ”Nikkasen matkassa” -lähetykset, jonka ensimmäisenä vieraana minun oli kunnia toimia, tuovat jäsenien tietokoneille ja näyttöpäätteille viskiaiheista sisältöä meille kaikille tutun hahmon johdattelemana. Pyrimme myös kuumeisesti ratkomaan esteet ensimmäisen VYS:n virtuaalitastingin tieltä. Voin luvata teille, että laakereilla ei levätä.

On tässä ajassa jotain hienoakin. Päivät pitenevät, lämpö lisääntyy ja luonto heräilee. Vappukin on jo korvilla. Tämä sisältää tietysti myös riskin. Vetoan vastuullisuuteenne, hyvät VYS-perheen jäsenet: Pidetään viranomaisten suositukset mielessä ja jätetään ne ”viruslingot” rakentamatta turhilla kokoontumisilla. Kyllä tästä yli mennään ja pian pääsemme jälleen maistelemaan viskejä yhdessä. Teitä on jo kova ikävä!

Haluan toivottaa teille kaikille hyvää ja poikkeuksellista vappua!

Terveydeksi!

Paavo Kärnä, VYSin puheenjohtaja