Puheenjohtajan terveiset 17.9.2021

Arvoisat viskin ystävät,

Syksy tekee tuloaan. Normaalisti tässä vaiheessa vuotta valon määrä vähenee, mutta meillä viskin ystävillä tunnelin päässä näkyy valoa. Eikä se ole juna.

Syyskuun hallituksen kokous aloitettiin jälleen iloisissa merkeissä. Saimme kunnian hyväksyä seuraan viisitoista uutta jäsentä. Positiivinen sana seuran tekemisestä selvästi kiirii pitkin maakuntia ja joukkomme kasvaa vauhdilla. Haluan itseni ja seuran puolesta toivottaa kaikki uudet jäsenet sydämellisesti tervetulleeksi seuraan. Uskon, että ette pety päätökseenne. Liityitte juuri yhteisöön, johon kuuluu 1043 iloista viskin ystävää! Samalla meillä oli ilo hyväksyä uusi yhteistyökumppani, Hotel RUNO Porvoosta. Toivon jälleen, että mahdollisimman moni jäsen kävisi toivottamassa uuden yhteistyökumppanin tervetulleeksi osaksi yhteisöämme.

Viimeiset puolitoista vuotta kokouksemme vakioaiheena on ollut pandemian vaikutusten arviointi tastingtoimintaan. Tunnistamme, että kaipuu yhteisen pöydän ääreen on monella kova. Olemme johdonmukaisesti seuranneet viranomaisten signaaleja ja perustaneet päätöksemme niihin. Niin teimme nytkin ja ilokseni voin todeta, että aloitamme live-tastingien valmistelut. Tämä on toistaiseksi sitoumukseton lupaus, sillä edelleen väylä on varsin karikkoinen. Pelkästään tapahtumien isäntien tai emäntien löytäminen matkustuksineen on vielä hieman haastavaa. Seuraamme keskustelua ja ohjausta muun muassa koronapassien käytöstä ja tiedotamme kun tiedotettavaa on. Sanomani on kuitenkin, että siirtymä kohti normaalia on aloitettu myös VYS:n osalta. Työn hedelmistä nautitaan aikaisintaan loppuvuonna.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että syksy on täynnä mitä upeampia virtuaalitastingeja. Seuratkaa siis jäsenapplikaation päivittyviä tietoja. Olemme saaneet palautetta, että ajoittain tulevien kattauksien päivitykset tulevat turhan myöhään. Tämä on osa pandemiakamppailua. Ajoittain toimitusketjut sakkaavat ja toisaalta päätös live-tastingien aloittamisesta vaikuttaa siihen, mitä kattauksia voi ja kannattaa julkaista. Palaute on kuitenkin huomioitu ja pyrimme parantamaan toimintaa.

Tapahtumien ja jäsentuotteiden osalta voin todeta, että suunnitteilla on paljon. Isona kokonaisuutena tietysti ensi vuonna koittava VYS:n 10-vuotissyntymäpäivä. Myös pikkujouluaika lähestyy. Vielä emme tiedä, kokoonnummeko verkossa vai baaritiskillä, mutta sen tiedämme, että jossain kokoonnumme! Hallitus myöskin valmistelee mahdollisesti vielä tämän vuoden puolella uutta VYS-lasien tilauskierrosta. Tiedotamme tästäkin erikseen.

VYS:n perinteenä on myös virtuaaliaikana jättää jälkeensä jotakin konkreettista eli joka vuosi julkaistavan VYS-esitteen. Vihkot on painettu ja postitustalkoot käynnistyvät. Valtakunnan luetuin julkaisu on pian postilaatikossasi!

Palaan siihen, josta terveiseni aloitin eli syksyyn. Kepeät kesäviskit painuvat jälleen ainakin oman viskikaappini takaosiin ja kehoa, sekä erityisesti sielua lämmittävät makupommit tarttuvat käteen kuin itsestään. Toivon vilpittömästi, että pääsen maistelemaan niitä pian kanssanne. Muistakaa, että meidän jokaisen toiminnalla on vaikutuksensa siihen, kuinka nopeasti siirtymä kohti tuota hetkeä tapahtuu. Terveydeksi!