Puheenjohtajan terveiset 20.10.2021

Arvoisat viskin ystävät,

Hallituksella oli kunnia hyväksyä lokakuun kokouksessaan viisi uutta jäsentä osaksi valtakunnallista ja upeaa seuraamme. Olette lämpimästi tervetulleita. Neuvoksi annan teille uudet jäsenet, että ottakaa aktiivisesti osaa seuran toimintaan heti alusta alkaen. Näin saatte parhaiten vastinetta jäsenmaksullenne. Samalla haastan kaikki jäsenet aktiivisesti käyttämään erinomaisia jäsenetujamme yhteistyökumppaneidemme myyntitiskeillä.

Otimme tänä vuonna käyttöön uusille jäsenille suunnatun konseptin, tervetuloa -tastingit. Jatkamme konseptia edelleen, mutta pienistä osallistujamääristä johtuen harvennamme tapahtumien väliä. Seuraava tullaan järjestämään tammikuussa, johon kootaan nyt hyväksyttyjen jäsenten lisäksi marras- ja joulukuun kokouksissa hyväksyttävät uudet jäsenet.

Päätimme kuukausi sitten, että yhteiskunnan avautuessa myös VYS:n on aika palata normaaliin päiväjärjestykseen. Tämä tarkoittaa ”elävien” tastingien aloittamista joulukuusta alkaen. Tämä olkoot samalla myös tulosvaroitus; virtuaalitastingien määrä tulee vähenemään. Lauantaisen lottoarvonnan ohella viikon kiinnekohdaksi muodostuneet sunnuntaiset tastingarvontailmoitukset ja maanantaiset arpajaiset harvenevat siten, että tavoitetilassa kuukausittain järjestetään yksi Iäkkäät Harvinaisuudet- ja yksi Huomisen Klassikot -sarjan virtuaalitasting. Tämä konkretisoituu ensimmäisen kerran ensi sunnuntaina, jolloin sähköpostin puuttuminen ei johdu teknisistä ongelmista.

Valitettavasti olemme kokeneet pieniä haasteita ydintoimintamme, tastingien, osalta. Yksi niistä, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla, on sopivien tilojen löytäminen. Rajoitusten poistuessa tilojen kysyntä on kova, joka näkyy sekä tilojen saatavuutena, että korkeana hinnoitteluna. Tämän lisäksi Brexit sekä useiden luottotoimittajiemme muuttuneet säädökset ovat vaikeuttaneet olennaisesti maisteltavien tuotteiden saatavuutta. Luonnollisesti hallitus paiskii töitä hartiavoimin näiden haasteiden voittamiseksi.

Yksi VYS-perinne on pikkujoulut. Käytännön syistä päädyimme vielä pitämään vuoden 2021 pikkujoulut viimevuotiseen tapaan virtuaalisena. Päivämääräksi on valikoitunut 11.12., joten merkitkää päivä kalentereihinne. Uskallan luvata, että hauskaa pidetään ja juttua riittää asiasta ja etenkin asian vierestä. Tiedotamme pikkujouluista tarkemmin, kun saamme konseptin lopulliseen muotoonsa.

Pikkujoulujen ohella, teillä hyvät jäsenet, on lupa odottaa lähiviikkoina uutta VYS-pullotetta. Tarkkaa päivämäärää en uskalla luvata, mutta tiedotamme tästäkin yksityiskohtien tarkentuessa.

Paljon iloa on siis luvassa lähitulevaisuudessa. Toivotan kaikille voimia syksyyn ja toivon kaikilta vastuullista toimintaa pandemia huomioiden. Vaikka juuri nyt maailma tuntuukin avautuvat, emme ehkä vielä ole täysin selvillä vesillä. Terveydeksi!

Paavo Kärnä, VYS:n puheenjohtaja