Puheenjohtajan terveiset 11.6.2021

Arvoisat viskin ystävät,

Noin viikko sitten lupasin, tai uhkasin, kertoa teille hallituksen järjestäytymiskokouksen keskeisimmistä päätöksistä. Kokous pidettiin maanantaina 7.6.2021.

Alkuun kuitenkin hallituksen kokouksen miellyttävin ilmoitus. Minun on jälleen ilo toivottaa tervetulleeksi kaksitoista (12) uutta viskin ystävää. Teitte mielestäni oikean ratkaisun liittyessänne maailman parhaaseen viskiseuraan! Uskon myös, että tulette sen huomaamaan jos vain osallistutte aktiivisesti seuran toimintaan.

Kokouksen teeman mukaisesti hallitus järjestäytyi johdollani. Varapuheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti Jani Liukkonen. Tastingtoiminnasta, pullohankinnoista ja vuosipullotteista vastaavat Jarkko Nikkanen ja Riku Hakala apunaan Daniel O’Shea. VYS-tapahtumat ja jäsentuotteet ovat Emilia Itälinnan rautaisessa otteessa ja Emiliaa tässä tukevat Santtu Korpinen ja Martta Ruohomaa. VYS:n jäsenasiat ja viestintä on Antti Rantamäen vastuulla Sarita Bergholmin tukiessa tällä vastuualueella. Kaikki IT-asiat ovat Tuomas Hakkaraisen osaavissa käsissä ja VYS:n visuaalisesta ilmeestä sekä kaikista painotuotteista vastaa Mikael Leppä. Kova nippu ja selkeät vastuualueet.

Seuran vuosikokouksen päätöksen mukaisesti laitoimme jäsenmaksut matkaan ja sähköpostia tehostettiin erillisellä tekstiviestillä. Toivottavasti sait molemmat, joka on osoitus siitä, että yhteystietosi ovat ajan tasalla. Kyselyt ja korjaukset kannattaa edelleen osoittaa jasenasiat@viskinystavienseura.fi.

Keskustelimme kokouksessa pitkään, missä vaiheessa uskallamme ottaa live-tastingit osaksi ohjelmaamme. Päädyimme yksimielisesti siirtämään päätöksen heinäkuun kokoukseen, jolloin uskomme, että näkymä syksyyn on kirkkaampi. Parhaillaan myös pääkaupunkiseudulla ravintolarajoituksia puretaan. On syytä jälleen kerran muistuttaa, että VYS ei ole ravintoloiden kanssa samalla viivalla. Meille tastingit ovat harrastus, ravintoloille elinkeino. Ja tästä pääsemmekin aasinsillan kautta toiveeseeni; Kun ravintolat aloittavat tastingtoimintansa, niin pidetään huoli siitä, että jokaisella jakkaralla on maksava asiakas.

Jäsenpalautteen perusteella koen tarpeelliseksi avata hieman VYS-tastingien muodostamisen periaatteita. VYS:lle on tärkeää, että yhteiselo harrastajien, ravintoloitsijoiden, maahantuojien ja valmistajien välillä on kitkatonta, tuemme toinen toisiamme. Tämän VYS ottaa huomioon muun muassa sillä, että seuran tastingit eivät muodosta kilpailuasetelmaa ravintoloiden tarjonnan kanssa. Tämä luonnollisesti vaikuttaa kattauksiin, jotka pääosin rakentuvat Suomessa harvinaisempien pullotteiden ympärille, sekä samalla myös hintaan, jotka pääsääntöisesti alkavat 45 eurosta kasvaen siitä ylöspäin. Tästäkin toki saa halutessaan antaa palautetta.

Viimeisenä asiana pari sanaa seuraavasta VYS-pullotteesta. Aikataulu on meille vielä hieman avoin, mutta uskallan arvioida, että kesän aikana putkahtaa Alkon hyllyille seuraava ja vuoden 2021 toinen VYS-pullote. Sisällöstäkään en vielä kerro enempää, mutta paljastetaan, että se on ”Made in USA”.

Edellisessä viestissäni kehotin teitä nostamaan maljan kanssani. En sitä kirjoittaessani ajatellut, että kello oli vasta 9 aamulla. Muutama teistä esitti jo huolensa puheenjohtajan aamurutiineista. Älkää olko huolissanne, kaikki on hallinnassa. Otan viskini vasta illalla ja edelleen toivon, että otat kanssani. Terveydeksi!

Paavo Kärnä, VYS:n puheenjohtaja